Har problem att klistra in frågor via appen på mobilen, så jag kör en annan variant genom att jag sammanfattar frågan själv:
 
Hur gammal är jag/vi?:
Jag är född -87, alltså 27 år. Fyller 28 år i mars. Min sambo är nyligen fyllda 30. En parantes, vi firar 10 år i år som vi är så stolta över❤
 
Hur länge har vi försök bli gravida?:
Vi har försökt aktiv utan något resultat sedan augusti 2012. Jag slutade med p-piller sommaren 2011. 
 
Varför IVF?
Min sambos simmare är för långsamma. Rätt antal med inte så livade. Förstått att fler har samma problem? Sedan har de funnit att jag har ett för högt prolaktin värde. Ett för högt sådant hormonvärde kan man enkelt säga gör att min kropp har ett naturligt preventivmedel. Det är ett hormon som utsöndras i högre grav vid amning, vilket ska göra det svårare att bli gravid. Jag mediciner idag mot detta så värdet är normalt idag. Slutar jag med medicinen höjs värdet igen varför jag behöver äta detta vid önskan om att bli gravid. Slutar med medicinen så fort jag blivit gravid. 
 
 

4 kommentarer

Emmet86

06 Nov 2014 10:16

Vore roligt att höra lite om folk som läser här och kommenterar! Jag är ju ganska flitig :) Jag kallar mig Emmet86 (samma som på AFF-forumet).
Jag är 28 år och sambon 32 (vi fyller 29 och 33 i februari och mars). Vi har försökt att bli gravida i snart 19 månder. Vi gör IVF pga att min sambo har för långsmma simmare och sannolikheten att vi ska lyckas med spontangraviditet är ca 2 %. Vi gör vårt första IVF nu med microinjection. Idag ska vi på återbesök för att följa upp min överstimulering och prata om när vi kan uppta IVF (vilket blir embryo transfer för oss då, vi har fyra embryon i frysen).

Karin

06 Nov 2014 20:05

Hej tjejer ( och killar?) är ny i IVF svängen ;) slutade med P- piller maj 2012, kört en del ägglossningstest under senaste året speciellt. Är född 81 dvs 33 år och min man ( sambo) är 35 år. Testat pergotime bara för att boosta lite och blev gravid i feb i år. Dock blev det ett tidigt missfall i v 8+5. Vilket var en stor sorg! Och fortfarande sitter i ibland... Men ändå hopp nu i IVF! Vi hann se ett lutet tickande hjärta i v 6 men som sagt allt kan hända :/ nu kör jag långa protokollet IVF och nedreglering i tre v med nässpray, sprutor börjar jag med nästa v och ägguttag v 48. :)spännande och läskigt! Lycka till alla!

Svar: Hej! Välkommen hit❤ ja alltså det har man lärt sig, inte ta något för givet. Vi måste ju bli världens starkaste tjejer och killar? efter detta! Vad spännande nu med IVF försöket. Då kommer du ligga ungefär en vecka efter mig och Libra. Om jag får gissa så är det troligast att mitt äggplock blir antingen nästa fredag el måndagen v 47. Vild gissning så får se vad de säger på måndag. Hur mår du av sprayen? Jag fick hoppa på korta protokollet. Jag fick iof välja, men då skulle det innebära 5 veckors sprayande och det ville jag inte. kram!
vagentillmammaochpappa.blogg.se

Mia

07 Nov 2014 08:22

Hej Karin!
Grattis till att ha kört igång med ivf! :) nu hoppas vi allting går vägen!!!! Jag har själv blivit gravid på första ivf försöket efter 18 månaders försök på egen hand... jag fick också se ett hjärta slå i vecka 6 och är nu i v 12.. Tänker såklart mkt på missfall och missed abortion.. Om det inte känns jobbigt eller för privat, skulle du vilja berätta hur ditt missfall gick till? Jag har all respekt om du inte vill riva i de gamla såren!!! Måste vara så fruktansvärt... <3 kram

Karin

08 Nov 2014 00:27

Tack alla! Fint att kunna stödja och peppa varann! Har som sagt mått helt ok (!) av sprayen måste jag säga! :) bättre än jag kunde tro! Se senare kommentar. Mia: ja det var väldigt (!!) jobbigt med ett missfall ! Jag har lärt mig att det inte finns så mkt säkra tecken egentligen, det kan vara så olika!! I mitt fall började det med små bruna flytningar i ca en v, sen såg vi ett litet hjärta på ultraljudet <3 Barnmorskan sa och jag läste att det kunde vara normalt dock ska man vara observant på större blödningar. För mig ökade det och sen kände jag bara på mig att det inte skulle gå vägen! Själva dagen för missfallet var väldigt jobbigt mest mentalt och liksom känna att " allt hopp och längtan" bara försvann! Hade precis börjat fatta att jag var gravid. I samband med mer blödning också mer smärta i magen. Det kan se olika ut för alla, men som sagt det är ju större risk innan v 12. Det är nog lätt att vara nojig innan dess! Det positiva är trots allt som jag väljer att se det: att jag/ vi lyckats bli gravida en gång så det ger mig faktiskt hopp inför IVF. ( även om det så klart kan ta tid!) lycka till med allt Mia och grattis!!!

Kommentera

Publiceras ej