Glömde skriva att jag gick in i vecka 8 igår. Imorgon är det äntligen dags för vårt första ultraljud. Lite nervöst, men spännande. Jag undrar hur vår skatt ser ut. Undra om de kör ett vanligt eller vagibalt. Verkar vara lite olika det där när jag läst. 10.10 har vi tid. Bild kommer i bloggen om allt såg okej ut. Det finns inget med min kropp som skulle säga annorlunda, så egentligen är jag inte orolig att något gått fel. Känner att oron över missfall börja krypa på. Försöker slå bort det. 4 veckor kvar till vecka 12 och 5 tills det passerat. Längtar. För då kan vi slappna av mycket mer. Imorgon får vi också känna efter om vi vill berätta på jul eller inte för familjen. Vi ska fråga imorgon hur stor risken för missfall för oss är. Jag har ju åldern på min sida, så det ska väl gå bra så länge hjärtat tickar. Men det är mest sambon som vill höra om de kan säga något. Detta kommer ha betydelse också för om vi berättar nu eller efter vecka 12. 

Varje gång jag vaknar på natten är jag uppe och kissar, ja nästan varje gång jag vänder mig, för att brösten gör ont. Undra när det ska gå över? Approå bröst så är det ju en aningen större nu hehe. Känns väldigt ovant med större bröst. Hur ska de bli sen? Är faktiskt lite orolig för bristningar på brösten. Knäppt kanske, men jag önskar sååå att brösten i alla fall kan få vara släta. Sedan om de blir taxöron, okej, men vill inte ha röda/lila stora streck=( börjar tänka på kroppens förändringar en del och försöker förlika mig med tanken. Jag måste vara ärlig och hoppas på att få så lite förändringar som möjligt. Får jag så får jag, men jag slipper gärna. Dumma tankar? Ja, kanske...Men kanske kommer över dessa tankar framöver. 

9 kommentarer

M

21 Dec 2014 20:51

Spännande med ultraljud! Kan tipsa om en olja jag använde mot bristningar, weleda gravidolja. Luktar gott gör den också :)

Svar: tack! testa kan man ju. Men är tveksam till om det verkligen fungerar? vart köper man oljan?
vagentillmammaochpappa.blogg.se

Mia

21 Dec 2014 23:12

Lycka till imon!!!
När jag gick och nojade för missfall i början läste jag nånstans att om man hör tidigt hjärtljud och graviditeten är för övrigt normal så är risken bara 1,6 % att man ska få missfall.. Det lät dock sjukt lite så trodde aldrig riktigt på det!!! Dock kändes det som en väldig bekräftelse att hjärtat slog!!! :)
Jag tror inte de kommer kunna säga hur stor chans just ni har att få missfall, de kör nog vanliga klyschan "ni väntar ett barn och inte ett missfall, glädjs åt det"... Men vem vet, de kanske inte är lika trötta på missfallsfrågan hos er som hos oss! ;)

Jag började smörja bröst och mage med estelle och thilds gravidolja så fort magen började puta lite och se annorlunda ut.. Är inte livrädd för bristningar då jag är så glad att jag ens är gravid men jag känner som du att jag helst undviker om jag kan! :)

Vi berättade för våra familjer efter första ultraljudet!

Lycka till imon!!! Så spännande! :)

Längtan

22 Dec 2014 08:34

Lycka till idag!! Det kommer gå super det vet jag :) :)
Jag använde Weledas gravidolja men jag tror bristningar är svåra att stoppa om dom väl kommer. Tror det är mer hormonellt eller genetiskt. Jag klarade mig men hade nog inte brytt mig så jättemkt .. Man har ju sitt på det torra ;). Ha ha...
Kram!!

Längtan

22 Dec 2014 08:37

Alltså jag menar... Man har ju sin sambo å han kommer älska ens kropp lika mkt ändå. ;)
Kvinnokroppen är magisk. Tänk vad den kan göra! Ge liv när den är
Gravid och ge föda till en helt ny varelse.
Stor kram igen

Längtan

22 Dec 2014 08:37

Alltså jag menar... Man har ju sin sambo å han kommer älska ens kropp lika mkt ändå. ;)
Kvinnokroppen är magisk. Tänk vad den kan göra! Ge liv när den är
Gravid och ge föda till en helt ny varelse.
Stor kram igen

Emmet86

22 Dec 2014 08:55

Jaha ja. Fortfarande inte en droppe blod, RD17 idag och testet igår var ju totalt negativt. Det känns meningslöst att fortsätta med Lutinus som kliniken vill. En graviditet bör ju ha visat sig igår. De ville att jag fortsätter med tabletter till imorn och testar på onsdag. Men det är ju julafton. Vi har bestämt att jag tar tabletter till idag och testar imorn tisdag istället. Är det negativt då så struntar jag i tabletterna. Varför försena mensen ytterligare, snart en vecka sen redan.
Kliniken sa att det finns dem som har lågt hormon på början, men att det är ovanligt..Vet inte om jag tror på det riktigt.

Svar: låter bra att ni testar imorron och inte på självaste julafton. jag hade gjort precis likadant!
vagentillmammaochpappa.blogg.se

Mia

22 Dec 2014 11:09

Weledas olja köper man på Apoteket bland annat! :) jag tror DEFINITVT på att smörja och hålla sin hud mjuk och följsam! Sen beror bristningar mkt på hormoner men man kan ju tänka själv att det bästa måste ju vara att hålla sitt skinn mjukt när det ska tänjas ut så mkt som det ska :)

Svar: i och för sig! om inget annat är det nog rätt skönt då jag förstått att huden kliar=)
vagentillmammaochpappa.blogg.se

Anonym

22 Dec 2014 13:36

Jag smörjde som en galning, min mage ser ut som en krigszon :D Så jag tror mycket är hormoner.

Svar: jag tror också det är mycket hormoner
vagentillmammaochpappa.blogg.se

maria

22 Dec 2014 16:39

Klart man får tänka att man helst slipper bristningar, det gör jag också :) Tror dock också att mycket är hormoner, men det är ju bra tips med olja. Är osäker på när det onda i brösten går över. Ibland känns det mera som att de fortfarande gör ont men att man har vant sig efter några månader så man inte känner det på samma sätt..? Men hade också svårt att hitta bra sovställningar i början.

Kommentera

Publiceras ej