Ur 1177.se:

Barnet
Embryot är ungefär sju millimeter långt. Det som ska bli ögon syns som två fördjupningar på var sin sida av huvudet. Ett veck som ska täcka ögat håller på att växa fram. På sidorna av huvudet sitter också några små knoppar, som senare ska smälta ihop och bilda ytterörat. Näsan håller på att utvecklas och det bildas broskanlag till skelettet. Mun och näsa har fortfarande ett gemensamt hål, där tungan börjar ta form.

Armarna och benen växer fram. Händerna börjar synas som små paddlar. Tidigt i embryots utveckling finns i ryggslutet något som liknar en svans, som brukar försvinna i vecka 9.

Embryot har börjat bilda sitt blod, och hjärtat pumpar runt blodet i de blodkärl som redan har utvecklats.

Mamma
Vid det här laget är det vanligt att känna sig mer och mer gravid. Magen kan kännas uppblåst på grund av att tarmarna arbetar långsammare och du kan få förstoppning. En del kvinnor kan redan nu känna av halsbränna fast det är vanligare under senare delen av graviditeten. Det är vanligt med illamående och trötthet. Vissa har redan ökat i vikt. Brösten börjar bli större. Många gravida kan även känna yrsel när de står upp en längre tid. Läs mer om vanliga graviditetsbesvär.

Träning är ett bra sätt att förbereda kroppen på de påfrestningar en graviditet kan innebära. Har du tränat före graviditeten kan du fortsätta med samma träning så länge graviditeten fortlöper normalt och så länge det känns bra för dig. Du känner själv när det är dags att sluta eller ändra motionsform. Du bör dock undvika tyngre sporter, speciellt under graviditetens senare del. Om du aldrig har tränat förut kan det vara bra att börja lugnt och öka på efter hand. Det finns olika gymnastikgrupper för gravida kvinnor. Diskutera gärna med din barnmorska som kan berätta mer.

Är det såhär du ser ut lilla vän?❤

29 kommentarer

Emmet86

13 Dec 2014 09:45

Hehe, du byter alltså vecka på lördagar ser jag. Själv byter jag på onsdagar omembryot fortfarande finns. I sådanna fall är jag i v 4 nu (3+3) tror jag. Men är ju ruvare fortfarande, RD8. Från och med imorgon kan mensen komma. Mellan imorn och onsdag. Toaskräcken kommer maximeras men jag vågar inte tjuvtesta heller. Det enda jag vill är dock att veta...

Svar: japp lördagar än så länge=) försök håll dig till testdagen, så du inte riskerar bli besviken. snart är du där! och mensen får bannimig hålla sig borta!
vagentillmammaochpappa.blogg.se

carolina

13 Dec 2014 09:50

Har ni berättat för någon än? :)

Svar: näää vi gör det efter första ul om allt ser bra ut. eventuellt kanske vi väntar lite längre. Vi sa häromdagen att vi bestämmer oss efter ul hur vi vill göra=)
vagentillmammaochpappa.blogg.se

Sofi

13 Dec 2014 15:41

Så härligt!! Tänk så snabbt den lilla utvecklas nu! Spännande! Just nu ruvar jag på en 6-dagars blastocyst som jag fick in i förmiddag! Läkaren sa att den såg jättefin ut och att det skulle förvåna henne mycket om det inte skulle gå vägen! Så spännande! Håll era tummar för mig med nu.. Många spännande besked här på bloggen inom kort! Lycka till alla! :)

Svar: Men jaa! det kommer såklart gå vägen. Jätte bra odds ju❤ hur gammal är du?
vagentillmammaochpappa.blogg.se

Karin

13 Dec 2014 16:04

Spännande! När hade du ultraljudet? :) Håller alla tummar! Har de bruna flytningarna hållit sig borta? Alla IVF: are som tar progesteron ( typ lutinus) tror ni det är vanligt med försenad mens pga av den? En mysig lucia önskar jag er alla :)

Svar: japp de försvann så fort jag slutade med lutinusen. var staven jag var känslig emot som gjorde att jag blödde lite. antagligen. tror inte lutinusen gör att mensen försenas.
vagentillmammaochpappa.blogg.se

Karin

13 Dec 2014 16:06

Till bloggerskan: förresten vet några om ( minns inte riktigt nu) att ni gjort IVF? En hel del vet om våran iaf de närmsta och någon kollega och chef , hur hanterar ni frågor från dem typ " hur går det, när är testdag osv"?

Svar: en ö kleta, chef och en nära vän vet. Inga andra. jo min syster, men valde att säga att det sket sig för tror inte hon skulle kunna hålla hemligheten för resten av familjen. min närmaste vän frågade om hon skulle fråga efter testdag. Men jag sa nej och att hon får veta när vi träffas istället. en kollega vet. chefen vet inte resultatet än=p jag låtasas som inget så går det bra, men annars så säger jag att de får veta resultatet när man är redo för pressens skull. det bästa är väl att hålla testdag hemligt
vagentillmammaochpappa.blogg.se

Karin

13 Dec 2014 16:43

Just det ja, nu minns jag det med din syster, det skrev du om. Tack för svar . Håller med man vill inte att alla " ska ha koll" på testdag ;)

Sofi

13 Dec 2014 16:44

Ja känns så hoppfullt idag! Men sen vet man att man har en berg och dalbana framför sig! Jag är 27 och min sambo 33! :) var på akupunktur 1,5h direkt efter insättning idag med, hoppas på positiv effekt därifrån med! :) ha en mysig lucia! Nu ska vi baka lussekatter!

Svar: Detsamma! Men så gott=D
vagentillmammaochpappa.blogg.se

Karin

14 Dec 2014 12:28

Emmet86: hur går det? :)

Emmet86

14 Dec 2014 13:51

Karin: åh tack! Hur går det för dig?? Jag är på Rd 9 och lever i psykisk terror haha. Har toaskräck deluxe och varje gång det rinner till så tror jag att det är mensen. För ska den komma så borde det vara mellan idag och på onsdag...fy fasen vad detta är påfrestande...hur mår du?? Symptom?

Svar: man tror innan att denna tid inte ska vara så jobbig som den är. var värre än jag hade trott iaf. Fy alltså. jag håller ta mig tusan allt jag kan för att embryot växer fint i din mage.
vagentillmammaochpappa.blogg.se

Karin

14 Dec 2014 15:56

Håller med Emmet86, typ den tuffaste delen av behandlingen ;0 kämpa på! Hade lite strålande känsla mot höger äggstock/ njumske för några dar sen det kommer och går. Lätt mensvärk sen tre dar sen som kommer och går... Hehe vet inte vad jag ska tro! Ingen mens än iaf. Hade egentligen testdag igår, 13 dec ( 15 dar efter insättning) men vill vänta lite till... Typ testar nog på ons om jag inte fått mens innan då!

Svar: låter ju onekligen lovande❤ jag förstår er känsla om psykisk terror. Fy fasiken vad man slängs mellan hopp och förtvivlan!! Men värst var nog dagen innan/precis innan testandet. Man skulle ju få resultatet=/ kämpa på tjejer!
vagentillmammaochpappa.blogg.se

Karin

14 Dec 2014 16:49

Tack... Håll tummarna... Vi vågar inte hoppas för mkt än

Svar: Nä jag förstår dig! strongt av dig att vänta. jag testade på dag 17
vagentillmammaochpappa.blogg.se

Karin

14 Dec 2014 19:03

Tack! ;) hehe skräckblandad förtjusning .... Var det 17 dar efter insättning då? Förresten läste jag nånstans att man räknar själva insättningsdagen som dag 1? Kan det stämma.... Inte för att en dag mer eller mindre gör nått men ;) hehe man blir lite smått skadad av det här :) Min största " skräck" är nog att testa och ingen mens och inget plus liksom. Ja, ja inget man kan göra... Bara hålla ut ;)

Svar: Nä 17 dagar efter äggplock. ingen aning hur man räknar. jag räknade återföringsdagen som dag 0. det är olika det där. spelar väl ingen roll. fast det är ju bra att veta om man ex får anvisning att testa x antal dagar efter. Men efter att ett dygn gått så tyckte jag själv det var mest riktigt med ruvardag 1, en hel dag har gått liksom.
vagentillmammaochpappa.blogg.se

Sofi

14 Dec 2014 19:30

Usch ja, de sista dagarna är så hemska! Toaskräcken känner jag igen!! 🙈 Karin: ja ruvardag 1 är insättningsdagen.. Så jag är på RD2! Många kvar för min del.. Puh! Håller tummarna för er som snart får testa! :)

Svar: olika det där hur man räknar. vissa säger som du dag 1 andra, som jag, dag 0. spelar väl ingen roll. googlade detta när jag började ruva och bestämde mig för att kalla min första dag 0. jag räknade mer efter dygn.
vagentillmammaochpappa.blogg.se

Karin

14 Dec 2014 19:35

Tack för svar Sofi! Trodde faktiskt det var dan efter. Håller tummarna för dig och er andra med. Till bloggerskan: tack för fin blogg och värdefullt forum!

Svar: ❤❤
vagentillmammaochpappa.blogg.se

Sofi

14 Dec 2014 20:15

Jaha, de visste jag inte! På vår klinik sa man så. Men ja, det kvittar! Det känns mest skönt att antalet dagar stiger.. :) ja tack för bra forum! Alltid skönt att ha andra att bolla med! ;)

Svar: läste på Internet att det är olika bud. Men man räknar ju på det sätt man får till sig ju😊
vagentillmammaochpappa.blogg.se

Emmet86

14 Dec 2014 21:13

Jag räknar insättning som RD0. Med den räkningen så har jag testdag på RD16. Snart går RD9 mot sitt slut och den har hittills varit den jobbigaste. Varje gång det runnit till av lutinusen eller jag varit på toa har hjärtat slagit i 180 för jag varit rädd för mensen. Den ska som sagt komma någon gång från idag till onsdag enligt mina beräkningar. Hoppas såklart den håller sig borta bra många månader till...

Karin: Oj, vad duktig du är som inte testar på testdagen! Jag kommer inte klara av att vänta längre. Nästan så att jag vill testa tidigare om mensen inte kommer, men det vill inte min sambo.

Sofi: Är detta din andra IVF?

Svar: lutinusen rann så hiskeligt på mig med! Känner väl igen känslan! såååå skönt att slippa den. jag gick också på toa varje gång för jag var tvungen att kolla. Men bli inte rädd om det blir brunt/rosa blandat lutinus. för det är tydligen lätt hänt när man blir gravid att staven gör sönder små blodkärl i slidan. Men hoppas du slipper! DET gjorde mig mest nervös i slutet. Men sen när jag märkte att det försvann efter att jag slutat med dom så kändes det självklart vad det var.

är det någon av er som vågat haft sex? ni som plussat innan ul? jag blev avrådd för att inte skapa blödningar som skapar oro. man blöder tydligen lätt om man har sköra slemhinnor i tidig graviditet. min sambo är ju mäkta nöjd hahaha. Men efter ul då kan han kanske få=p
vagentillmammaochpappa.blogg.se

Sofi

15 Dec 2014 07:48

Vår testdag är 29/12 men mensen beräknad den 21/12 och jag har helt ostimulerat FET så den ska ju komma då om den nu måste komma... Men de hoppas vi såklart inte!! Emmet86: Detta är vårt tredje försök! Först IVF i augusti, FET i oktober (tidigt missfall) och nu i december tredje FET.
Bloggerskan: nej vi vågar inte heller ha sex.. Tråkigt, Men man vet ju av vilken anledning man avstår! =P lycka till alla!

Emmet86

15 Dec 2014 08:17

Sofi: Vad är orsaken till er IVF?
Hos oss är det sambons simmare som är för långsamma. Det är det enda de hittat hittills. Så vi kör ICSI. Jag hade ägguttag den 29/10 men var överstimulerad så våra embryon frös ned direkt. Var fyra stycken som hamnade i frysen. Fick ett embryo tillbaka den 5/12. Ett 2-dagars.
Vad menar du med helt ostimulerat FET? Det kallade dem mitt transfer också, men jag tog en äggmognadsspruta för att kontrollera ägglossningen och tar nu Lutinus 3 ggr om dagen.

Bloggerskan: Nope, vi har inte mys heller. Inte mellan transfer och testdag har de sagt hos oss.

Sofi

15 Dec 2014 17:31

Emmet86: Vi har samma anledning som er, min sambos simmare är för svaga... så ICSI på alla våra ägg. Vi fick ut 13 ägg på plocket i augusti, vilket resulterade i ett till mig, två blastocyster till frysen. Och den sista blastocysten från frysen ruvar jag på nu! Helt stimulerat FET menar jag med att jag tog ägglossningstest hemma, ringde dit och satte in efter 6 dagar. Ingen medicinering över huvudtaget.. Så detta är en insättning i naturlig cykel. Jag kan nästan sätta klockan efter min cykel, alltid regelbunden.. Så det är något som är positivt, nu ska den lilla bara fästa! Är det ert första försök?

Emmer86

15 Dec 2014 18:20

Sofi: aha, så du tar inte lutins då? Jag började med det samma dag som transfer. Sen fick jag ju äghmognadssprutan, då jag har en cykel som varjerar med flera dagar varje månad oftast. Kan vara 28-34 dagar, så det var svårt att pricka Äl med test. Gjorde två VUL innan transfer också för att pricka rätt dag. Ja det är min första gång som ruvare, första vid var nu. Men vi har försökt bli gravida i snart 20 månader. Jag är 28 år och sambon 32.

Sofi

15 Dec 2014 19:26

Emmet86: Nej precis. inget alls. så lever helt som vanligt... känns konstigt, för man vet vad som kanske sker inom sig, men ändå är allt som vanligt. Jag är 27 och min sambo är 33, och vi har försökt i över 2 år.. Skam den som ger sig! Då förstår jag varför du behövde göra på det sättet. När var din mens ca beräknad denna månad nu då? Har du gått förbi den? Snart testdag för din del! Så roligt! Håller tummarna =) Glöm inte uppdatera oss här!

Emmet86

15 Dec 2014 20:33

Sofi: Ingen risk att jag glömmer skriva här, är inne flera ggr varje dag och pratar med andra ivf-systrar 😉 hur var dina andra två ruvningar? Var det blastocyster? Fick du hormonstörande då?
Går ni privat eller via landsting?
Vi gör vår ivf privat. Vi har köpt ett ett-försök på en klinik i Stockholm, eftersom landstingsmän är 6 månader. Nu har vi stått i landstingsmän i 2 månader ungefär. Förhoppningsvis kommer vi inte ifatt den. Om detta misslyckas kör vi ett till fet på privata kliniken. Kostar en tredjedel som ivf, så lite billigare tack och lov. Vi har ju tre embryon kvar i frysen.
Min mens beräknar jag borde komma mellan i söndags-torsdag. Så jag lever i total skräck just nu. När är din mens beräknad?

Svar: Stor kram till dig emmet! ❤❤
vagentillmammaochpappa.blogg.se

Sofi

15 Dec 2014 21:39

Emmet: Vi går via landsting, i malmö. Ja du, de andra gångerna kände jag nog mig mer orolig än vad jag gör denna gång. Jag har mer erfarenhet nu, men främst tror jag att akupunkturen har gjort sitt! Det kan öka ett försök med över 65%! Så jag hoppas att det är vår lösning :) första gången jag ruvade var det med en 2-dagars embryo. Den förra och denna är blastocyster. Tre embryo i frysen är superbra! Då är din mens redan ett dygn försenad ju! Det är helt underbart! :) hoppas den håller sig borta! Min är beräknad till söndag! Men den ska inte få komma! Inte denna gång, tredje gången gillt! Tänk vilka fina julklappar vi kan få :) kram på dig!

Emmet86

15 Dec 2014 22:07

Sofi: Japp, heja heja oss!! Heh, jag tänker inte att mensen är sen, för mest troligt är att den borde komma just onsdag eller torsdag. Så nervös det är jag. Testade du negativt eller har du gått igenom missfall? Känns som ni bör ha bra chanser. Jag ruvar på en tvådagars just nu. Har 2 st tvådagars i frysen och en dag 5 blastocyst också. Förhoppningsvis är det ett syskon i frysen och inte vår förstfödde. Jösses, det lät skumt. Haha.

Sofi

16 Dec 2014 16:07

Emmet: Första gången testade jag negativt, eller fick mens först.. På ruvardag 11. Och förra gången hann jag testa, positivt, och sen missfall i v 5.. Så det var mycket upp och ner! Vilket var sjukt tufft mentalt! Tog lite tid att resa sig efter, men det är okej att falla.. Så länge man har fokus på att resa sig starkare än någonsin efter! Vilket känns som vi gjort :) testdag imorgon?? Håller tummarna!!!!!!!

Emmet86

16 Dec 2014 18:54

Sofi: enligt mensappen har jag bim imorn, ja. Men kliniken har satt söndag 21/12 som testdag, så det dröjer några dagar till. Tänker inte ens på test faktiskt, min hjärna tänker bara "inte mens inte mens inte mens" hela tiden. När testar du?

Emmet86

16 Dec 2014 18:54

Sofi: enligt mensappen har jag bim imorn, ja. Men kliniken har satt söndag 21/12 som testdag, så det dröjer några dagar till. Tänker inte ens på test faktiskt, min hjärna tänker bara "inte mens inte mens inte mens" hela tiden. När testar du?

Sofi

16 Dec 2014 21:09

Emmet: ja men det är strongt att vänta! :) har du 17 ruvardagar enligt din klinik? Ju längre tid du ger det, desto starkare kommer testet visa :) vi kommer testa efter jul om mensen inte kommit.. För då har jag gått över min mens, och som jag skrev för någon dag sen, min mens är alltid regelbunden. Så detta är spännande! Har du några symptom? Jag tycker mina bröst ömmar idag.. Hoppas det är ett tecken på något som växer! :)

Svar: Låter bra det där=)
vagentillmammaochpappa.blogg.se

Emmet86

16 Dec 2014 21:46

Svar: Transferdag räknas här som RD0. Enligt kliniken har jag testdag RD16, ja, eller RD17 då om man skulle räkna transfern som första dagen. Mina symptom har varit: lättretlig, känt mig arg (men det kan vara pga lutinus), större, lite ömma och knöliga bröst, men det får jag alltid innan mens och även en biverkning av lutinus. Och mensvärk, kramper, molandevärk som kommer och går mer eller mindre starkt hela tiden och har gjort det i flera dagars tid.

Svar: jag hoppas att dina symptom betyder att allt går precis som det ska😊
vagentillmammaochpappa.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej